10 טיפים במעבר למדינה זרה

1. קיבלתם הצעת רילוקיישן שווה, אל תוותרו על ההזדמנות לבקר במקום לפני המעבר (רצוי עם בני הזוג). אחרי הכל אתם לא רוצים לעבור למדינה זרה שבחיים לא ביקרתם בה קודם. עם כל הכבוד למצלמות של גוגל ולטכנולוגיה של ימינו ,דברים שרואים מכאן לא רואים משם ובכלל אין טוב ממראה עיניים.

2. לא להעמיס הכל מהבית !כל הישראלים המקבלים הצעה לרילוקיישן מקבלים אפשרות למשלוח החפצים האישיים במכולה(קונטיינר) באמצעות חברות ההובלה. אכן קשה לנו מאוד להפרד מחפצנו האישיים ולהשאיר אותם מאחור אך מומלץ מאוד לברר מה נהוג לקבל בדירה המושכרת במדינת היעד (אולי תתפלאו לשמוע אך יש מקומות שבהם תקבלו ריהוט ואפילו כלים, כוסות וסכו"ם).

3. אז הגעתם, נחתתם ואתם מתחילים להתמנגל ולהבין מי נגד מי. המלצה אישית שלי במידה והקהילה היהודית הנמצאת במדינה שאליה עברתם היא חמה ומחבקת, אל תדחו את החיבוק הזה ואל תתנתקו מהקהילה היהודית. אתם לא יכולים לתאר/להבין כמה היא יכולה להיות עבורכם לעזר.

4. בהמשך לנקודה מספר 3, תשתדלו לא להיות בקליקה אחת של אנשים. אנא הפתחו לאנשים חדשים, תרבויות חדשות וכמובן לאנשים המקומיים.

5. כל ישראלי חושב שהוא יודע הכי טוב, אך חשוב לזכור ולא לשכוח שכאשר אנו עושים רילוקיישן אנו בעצם האורחים במדינה שאליה עברנו ובשל מעמד זה יש לנו הרבה מה ללמוד ולא להיפך.

6. עברית, עברית, עברית- במעבר לארץ זרה חשוב לשמור על שפת האם שלנו (של רובנו), הלא היא השפה העברית. אז אל תדאגו לילדכם הקטנטנים והחמודים שרק נחתו ולא מבינים את השפה המדוברת (אנגלית, ספרדית, צרפתית וכו') כי תוך חודשים בודדים (לעיתים שבועות) הם ידברו שוטף וישלטו בשפה המקומית ממש במהירות האור. כך שהיוצרות אט אט יתהפכו והם אפילו יהיו אלה שילמדו/יתקנו אתכם ולא להיפך.

אז זיכרו כי בבית מומלץ לדבר בעברית ובחוץ מומלץ לדבר בשפה המקומית (ועל מנת למנוע אי נעימויות כאשר יש אורחים בבית, לא מדברים עברית-לא יאה ולא נאה!).

7. אומנם עברית היא שפה יפה וחשובה אך אל תוותרו על ההזדמנות ללמוד את השפה של המקומיים (שפה לומדים הכי טוב במדינה שבה אתה נמצא. כך שרצוי מאוד ללכת לשיעורים פרטיים, נסו לדבר וללמוד מהאנשים ברחוב והכי חשוב אל תתביישו, כי מי שמתבייש מתייבש!).

8. לא חייבים לשמור תורה ומצוות אך זכרו כי בכל יהודי קיים איזשהו ניצוץ. אל תוותרו על שימור המורשת והמסורת היהודית. אחרי הכל אם אנחנו לא נעביר זאת לילדינו מי יעשה זאת עבורנו?

9. דת ופוליטיקה- אלו שני הנושאים הבוערים בישראל. ברילוקיישן רצוי ומאוד מומלץ לא לדבר על דת ופוליטיקה. אלו שני נושאים רגישים וטעונים ביותר שעלולים להביא אתכם למצבים לא נעימים בלשון המעטה.

10. אין כל ספק שאחד המניעים העיקריים לרילוקיישן הוא המניע הכספי אך אנא אל תבלו את זמנכם היקר רק בעבודה. נצלו את ההזדמנות לטייל, להנות, לגלות שבילים ומקומות לא מוכרים ובכלל להנות מחיק המשפחה והחיים.